Dział Świadczeń Rodzinnych i Dodatków Mieszkaniowych

Dział Świadczeń Rodzinnych i Dodatków Mieszkaniowych
Kierownik: Anna Dziuba
ul. Bytomska 8, pokój 118
Tel: 32 3462284
Adres mailowy: sekretariat@ops-sw-pl

Zakres spraw:
Do podstawowego zakresu działania Działu Świadczeń Rodzinnych i Dodatków Mieszkaniowych  należy:

  1. Prowadzenie postępowań z zakresu świadczeń rodzinnych, zasiłku dla opiekuna, jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia dziecka, u którego zdiagnozowano ciężkie
    i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą jego życiu, które powstały
    w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu, dodatków mieszkaniowych.
  2. Sprawdzenie prawidłowości złożonego wniosku o ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych, zasiłku dla opiekuna, jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia dziecka, u którego zdiagnozowano ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą jego życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu, przyznanie dodatku mieszkaniowego wymaganych przepisami dokumentów, zaświadczeń, druków, orzeczeń, pism itp.
  3. Obsługa systemu dziedzinowego „Sygnity „w zakresie:
    • wprowadzanie danych niezbędnych do rejestracji wniosku i przygotowywania decyzji w sprawie świadczeń rodzinnych, zasiłku dla opiekuna, jednorazowego świadczenia
      z tytułu urodzenia dziecka, u którego zdiagnozowano ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą jego życiu, które powstały
      w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu, dodatków mieszkaniowych oraz dokonywanie ich aktualizacji,
    • pozyskiwanie danych z Platformy Informacyjno-Usługowej Ministerstwa Rodziny
      i Polityki Społecznej -Centralny System Informatyczny Zabezpieczenia Społecznego,
    • przygotowanie decyzji w sprawie przyznania świadczeń rodzinnych, zasiłku dla opiekuna, jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia dziecka, u którego zdiagnozowano ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą jego życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub
      w czasie porodu, dodatków mieszkaniowych w formie papierowej i elektronicznej,
    • nadzór nad prawidłowym wydrukiem decyzji,
  4. Przygotowywanie bieżącej korespondencji z wnioskodawcami, świadczeniobiorcami, pracodawcami, instytucjami, zarządcami, itp.
  5.  Bieżąca kontrola wydanych decyzji z uwagi na zmiany sytuacji dochodowej i rodzinnej osób uprawnionych do świadczeń rodzinnych, zasiłku dla opiekuna, w tym podejmowanie czynności zmierzających do utraty lub zmiany prawa do świadczeń, ich wygaśnięcia, zawieszenia lub wznowienia wypłaty i przygotowywanie w tych sprawach projektów decyzji oraz ze względu na zmieniające się przepisy prawa.
  6.  Aktualizacja w systemie dziedzinowym danych osób korzystających ze świadczeń rodzinnych, zasiłku dla opiekuna, jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia dziecka,
    u którego zdiagnozowano ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą jego życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu, dodatków mieszkaniowych oraz statusów decyzji i wypłat.
  7. Opracowywanie decyzji przyznających prawo do świadczeń rodzinnych/dodatku mieszkaniowego, odmownych, zmieniających, uchylających prawo do świadczeń, wygaszających, umarzających postępowanie, wstrzymujących dodatek mieszkaniowy, wszelkiego rodzaju postanowień o wznowieniu postępowania, zawieszeniu postępowania, wstrzymaniu wypłaty, wznowieniu wypłaty itp. oraz zawiadomień o wszczęciu postępowania.
  8. Przygotowywanie zapytań o koordynację systemów zabezpieczenia społecznego do Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz prowadzenie wszelkich spraw związanych z ustaleniem koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.
  9. Przekazywanie do Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego wniosków o ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych oraz zasiłku dla opiekuna celem ustalenia koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.
  10. Prowadzenie postępowań dotyczących nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych, zasiłku dla opiekuna, jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia dziecka, u którego zdiagnozowano ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą jego życiu, które powstały
    w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu, dodatku mieszkaniowego oraz świadczenia wychowawczego.
  11. Prowadzenie postępowań z zakresu świadczenia wychowawczego:
    1. Obsługa systemu dziedzinowego „Sygnity – Świadczenie Wychowawcze” w zakresie:
      – wprowadzanie danych niezbędnych do rejestracji informacji po ustaleniu koordynacji zabezpieczenia społecznego,
    2. Przygotowywanie bieżącej korespondencji z wnioskodawcami, świadczeniobiorcami, instytucjami, itp.,
  12. Prowadzenie postępowań w sprawach żądania wydania zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka jej gospodarstwa domowego w ramach programu „Czyste powietrze”, w tym do wydawania w tych sprawach zaświadczeń.
  13. Wydawanie zaświadczeń dla osób ubiegających się o nie w oparciu o ewidencję świadczeniobiorców.
  14. Przekazywanie Stronom podpisanych decyzji administracyjnych oraz doręczanie
    ich w systemie komputerowym.
  15. Obsługa Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (e-PUAP) oraz PUE ZUS
    w części dotyczącej Działu.
  16. Obsługa w ramach sytemu dziedzinowego Sygnity Centralnego Systemu Informatycznego Zabezpieczenia Społecznego (CSIZS), powstałego w ramach projektu „Emp@tia”
  17. Przygotowywanie dokumentacji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, Sądu Administracyjnego i prowadzenie postępowań poodwoławczych.
  18. Terminowe sporządzanie list wypłat świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych, zasiłku dla opiekuna, jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia dziecka, u którego zdiagnozowano ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą jego życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu, dodatków mieszkaniowych, przekazów pocztowych i przedkładanie ich do Działu Finansowo-Księgowego, oraz generowanie plików elektronicznych.
  19. Obsługa programu Płatnik, zgłaszanie uprawnionych do ubezpieczenia społecznego/zdrowotnego, sporządzanie miesięcznych deklaracji DRA za świadczeniobiorców pobierających świadczenia, sporządzanie rocznych RMUA.
  20. Comiesięczna obsługa programu Płatnik w celu opłacenia świadczeniobiorcom składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe i zdrowotne.
  21. Prowadzenie na bieżąco spraw związanych z opłacaniem składek na ubezpieczenia emerytalno – rentowe i zdrowotne w zakresie realizowanych ustaw.
  22. Opracowywanie okresowych informacji o przebiegu wykonania planu dochodów i wydatków budżetowych oraz ich zmian w części budżetu właściwej dla Działu w sprawie świadczeń rodzinnych (koordynacja z SFA) oraz dla dodatków mieszkaniowych.
  23. Obliczanie i zgłaszanie zapotrzebowania środków finansowych na wypłatę świadczeń
    w zakresie realizowanych zadań Działu w sprawie świadczeń rodzinnych (koordynacja z SFA) z budżetu państwa oraz obliczanie i zgłaszanie zapotrzebowania środków finansowych na wypłatę dodatków mieszkaniowych z budżetu gminy.
  24. Sporządzanie jednorazowych, miesięcznych, kwartalnych, półrocznych, rocznych sprawozdań rzeczowo-finansowych dla Wojewody Śląskiego i pozostałych zgodnie z bieżącymi potrzebami Działu.
  25. Odpowiedzialność za zbiór centralny w zakresie realizacji zadań Działu oraz danych wynikających z programu „Sygnity”.
  26. Opracowanie danych zawierających wartość zaangażowania środków budżetowych dla Działu.
  27. Opracowywanie planów budżetu i sporządzanie obowiązującej sprawozdawczości dla Działu.
  28. Przygotowanie danych do Oceny Zasobów Pomocy Społecznej w zakresie realizacji zadań przez Dział.
  29. Uzgodnienia stanu rachunku bankowego- Świadczenia Społeczne w zakresie zadań realizowanych przez Dział. (koordynacja SFA).
  30. Prowadzenie przez Dział dodatkowych zadań zleconych przez Prezydenta Miasta.
  31. Zawiadamianie stron o terminie przeprowadzenia wywiadu środowiskowego z dodatku mieszkaniowego.
  32. Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych dla celów dodatków mieszkaniowych oraz opracowywanie całości dokumentacji ich dotyczącej.
  33. Prowadzenie postępowań wyjaśniających (uzupełniających) po przeprowadzaniu wywiadu środowiskowego.
  34. Współpraca z zarządcami budynków mieszkalnych.
  35. Prowadzenie rejestru przeprowadzonych wywiadów środowiskowych w sprawach dodatków mieszkaniowych oraz okresowe przygotowanie analizy i sprawozdań z przeprowadzonych wywiadów.
  36. Archiwizacja dokumentacji świadczeń rodzinnych, zasiłku dla opiekuna, jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia dziecka, u którego zdiagnozowano ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą jego życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu, dodatków mieszkaniowych.
  37. Przygotowywanie korespondencji do wysyłki.
  38. Porządkowanie i segregacja akt sprawy świadczeniobiorców i uzupełnianie ich o bieżącą dokumentację.